«Фарёди хомўш»

Торнигори Маликнеъмат

Рэп: сароем ё насароем?


Қонуни  инкишофи  ҷомеа  аст,  ки  ҳамеша  падидаи  нав  кӯҳнаро иваз  мекунад. Ба  қавли  бузургвор  Рӯдакӣ;

Куҳан  кунад  ба  замоне  ҳамон  куҷо  нав  буд

Ва  нав  кунад  ба замоне  ҳамон, ки  хулқон  буд.

Агар  чунин  намебуд,  ҷамъияти  башарӣ  ҳеҷ  гоҳ  пешрафт  намекард.  Ин  қонун  дар  тамоми  паҳлӯҳои  зиндагии  ҳаррӯзаи  мо,  ҳатто  дар  бахшҳои  фарҳанг  ва  ҳунари  мо низ  таъсир   дорад.

Дар  замони  худ  Борбади  Марвазӣ  бо  эҷоди  соз  ва  офаридаҳои  марғуби  мусиқии  худ  дар  олами  савту  наво  табаддулдот  ворид  намуд. Агар  ӯро  шоҳи  мусиқии  ҷаҳон  гӯем,  хато  нахоҳад  буд. Ӯ  бо  чандин  лаҳнҳои  тозаэҷоди  худ  машҳури  ҷаҳон  гардид. Аммо  мусаллам  аст,  ки  дар  ибтидои  кор  ин  офаридаҳои  Борбад  «нав»  маҳсуб  мешуданд  ва  бо  гузашти  рӯзгорон  ба  «классика»  табдил  ёфтанд.

Мусиқиҳои  халқии  «Фалак»  ва  касбии  «Шашмақом»  дар  ибтидои  пайдоишашон  «нав»  буданд  ва  табиист,  ки  бо  мурури  замон  дар  дили  мардум  ҷой  гирифтанд.

Дар  муддати  ҳафтод  соли  Ҳокимияти  Шӯравӣ вуруди  маданияти  ғарбӣ  ва  русӣ  як  амри  табиӣ  буд. Ба  ҳамин  васила унсурҳое  мисли  театр,  синамо, симфония, драма, опера,  ария,  балет  имрӯз  ба  як  ҷузви  маданияти  мо табдил  ёфтаанд,  ки  бе  онҳо  фарҳангу  ҳунари  тоҷикро  мукаммал  наметавон  шумурд.

Дар  солҳои  ҳафтодуми  асри  бист  намуди  нави  мусиқӣ –эстрада  дар  тамаддун  ва  фарҳанги  мо  шакл  гирифт. Оркестри  эстрадии  «Гулшан»  бе  қилу  қол  ба  дили  ҷавонон  роҳ  ёфт.

Ин  ҳолат  натанҳо  дар  бахши  фарҳанг  ва  ҳунар,  балки  дар  адабиёти  мо  низ  мушоҳида  мегардид. Дар  охири  қарни  19  зиёиёни  тоҷик  ҳаракати  навхоҳие  бо  номи  «ҷадидия»-ро  роҳандозӣ  карданд,  ки  минбаъд  асос  барои  таҳаавул  ва  пешрафти  ҷомеаи  мо  гардид.

Пайдоиши  намудҳои  нави  шеър  дар  адабиёти  тоҷикию  форсӣ  чун  «шеъри  озод»  ва «шеъри  сафед»  барои  бархе  аз  куҳангароён  қабулнашаванда  буд.  Ҳоло  ҳам  пайдоши  намудҳои  нави  шеър  дар  адабиёти  муосир  чун «шеъри  мудерн»  ва  «шеъри  зулол»-ро  ба  осонӣ  таҳаммул  карданӣ  нестанд.

Чун  Тоҷикистон  дар  масири  ҷаҳонӣ  шудан  қарор  дорад,  мо  агар  хоҳем,  ё  нахоҳем, мусиқии  компютерӣ,  фонограмма,  рэп  рушду  нумӯъ  хоҳад  кард.  Аз  ин  сабаб  аҳли  равшанфикрони  тоҷик,  хоса  аҳли  ҳунару  адаб  набояд,  ки  барои  онҳо  монеа  эҷод  кунанд. Балки  агар  метавонанд  барои онҳо  замина  фароҳам  оваранд.

Рэп, дар  назари  аввал, ҳарчанд  ки  як  намуди  мусиқии  омада  аз  олами  аҷнабист  ва  ба  фарҳангу  ҳунари  миллии  мо гӯё ҳеҷ  рабте  надорад, аммо  талаботи  замон  аст. Ба  маънии  томаш  рэп- як  намуди  мусиқии  иҷтимоист. Сарояндаи  рэп  ба  осонӣ  дар  он  андешаву  орои  худро  ғунҷонда  метавонад. Яке  аз  сабабҳои  асосии  дар  тафаккури  ҷавонон  роҳ  ёфтани  рэп  низ  дар  ҳамин  аст. Беҳтар  мебуд,  агар  шабакаҳои  телевизиони  тоҷик  барои  ташаккули  рэпи  тоҷикӣ  сабқатҳои  рэпсароёнро  ташкил  медоданд  ва  воситаҳои  ахбори  умум  ҳунари  рэпсароии  ҷавононро  тарғиб  менамуданд.

Январь 18, 2012 - Posted by | Culture, Аквом, Зиндагй, Инсон, Ирфон, Мушкилот, Назм, Нигох, Точикистон, Фарханг ва адабиёт, Хитоб, Чахон, Шахсият

Комментариев нет.

Добавить комментарий

Заполните поля или щелкните по значку, чтобы оставить свой комментарий:

Логотип WordPress.com

Для комментария используется ваша учётная запись WordPress.com. Выход / Изменить )

Фотография Twitter

Для комментария используется ваша учётная запись Twitter. Выход / Изменить )

Фотография Facebook

Для комментария используется ваша учётная запись Facebook. Выход / Изменить )

Google+ photo

Для комментария используется ваша учётная запись Google+. Выход / Изменить )

Connecting to %s

%d такие блоггеры, как: